Safehub beschermt tegen Meltdown & Spectre

Er wordt in de media veel gesproken over Meltdown & Spectre, in dit bericht willen we meer inzicht geven wat Meltdown en Spectre precies voor Safehub betekent.  Daarnaast wat onze cloud infrastructuur leverancier, Sentia er aan doet om de Safehub omgeving er tegen te beschermen.

Wat is nu Meltdown & Spectre?

“Meltdown & Spectre zijn twee veiligheidsproblemen die voornamelijk processoren van Intel aantasten, maar ook de AMD en ARM-processoren blijven niet gespaard.

Het veiligheidsprobleem houdt in dat softwareprocessen op servers en computers in theorie data zouden kunnen opvragen van andere softwareprocessen. Normaal gezien is dit niet mogelijk door geheugenisolatie, maar de twee bugs achter Meltdown en Spectre zorgen ervoor dat er toch mogelijk gevoelige informatie kan gedeeld worden tussen processen.

Meltdown (enkel Intel) stelt een kwaadaardige applicatie in staat om het geheugen van de kernel uit te lezen. In de kernel worden zaken als het opslaan van bestanden en openen van netwerkverbindingen geregeld.

Spectre (Intel/AMD/AMR) geeft niet alleen toegang tot het kernelgeheugen, maar ook tot het geheugen dat andere applicaties gebruiken.

Daardoor zijn willekeurige gevoelige gegevens op te vissen, wachtwoorden, documenten en mails behoren tot de mogelijkheden” 

Zie voor meer informatie het artikel van onze cloud infrastructuur leverancier Sentia

Wat betekent dit voor Safehub en haar klanten?

Omdat alle Safehub servers zijn ondergebracht bij Sentia, verzorgen zij alle updates en patches die de veiligheid in stand houden. Dit betekent dat de continuïteit van de dagelijkse data processen en dashboards is gewaarborgd, terwijl alle veiligheid updates zijn geïmplementeerd.
De updates voor de verschillende omgevingen van de veiligheidsregio’s zijn direct uitgevoerd. De data van onze klanten zijn hierdoor direct in de best mogelijke manier beschermd tegen wereldwijde kwetsbaarheden.

meer weten?

Wil je meer weten over data & dashboards op onze cloud infrastructuur, neem dan contact op met Rens Salomé.

T: +31 (0)70 209 2018

E: rens.salome@incentro.com

Gerelateerde berichten